Werk aan de kruising Overtoomsesluis, deel 3

Het werk aan de rails en de kruising is al weer weken geleden, lang genoeg om bijna te vergeten wat voor grote klus dat was. Hoeveel mensen er elke dag aan het werk waren. En dan te bedenken dat er in Amsterdam honderden kruispunten van tramrails zijn die onderhouden moeten worden. Twaalf weken duurde het werk aan deze kruising. Het afwerken, onderwerp van deze laatste bijdrage over het werk aan de kruising, was niet de geringste klus. Hieronder zie je hoe een kruiwagen gevuld wordt met teer. De man die het mechaniek van de werkwagen bedient heeft eerst weer die kruiwagen en de klep waar het teer doorheen stroomt ingeolied om te voorkomen dat het teer te veel aan de apparatuur blijft kleven. Verderop zijn werklui met de hand de teer tussen de gebogen sporen aan het gladstrijken. Waar de rails recht liggen wordt het teer uitrijden door machines gedaan, bij de bochten is het dus (nog?) handwerk.





Ziet u hoe dik en dus zwaar de rode betonnen tegels zijn. Ik zag een man tegel voor tegel van de stapel afpakken en doorgeven aan de man die ze op het zand legde. Slim om het zware werk zo te verdelen. Daarna viel mijn oog op de werkman die een smalle strook opvulde met tegels die op maat gesneden moesten worden. Ik kende het tegelsnijapparaat alleen met een grote hefboom waar de werkman of zijn maat hard aan moest trekken om de steen in twee stukken te drukken. Nieuw voor mij was dat het apparaat hier het met elektrische kracht deed – de werkman hoefde alleen op een knopje te drukken, maar moest nog wel, na een streepje gezet te hebben waar de breuk moest komen, de tegel van de grond op de machine te tillen. Ik doe het hem niet na.