Werk aan de kruising Overtoomsesluis, deel 2

Ik zag drie wagens van de firma Diamant die onder andere aan betonboringen doet. Daar kan ik me wat bij voorstellen, een wat groter gat in harde kwaliteit beton, daar heb je zware boorhamers voor nodig die op de kop van de boor fijne industriële diamantjes hebben die nog harder dan beton zijn. Maar de firma doet blijkens de tekst op de wagens ook aan asfaltzagen, wat nieuw voor me was. Onder aan het wagentje links, op de tweede foto groter te zien, zag ik een typisch cirkelzaagblad. Helaas zag ik het asfaltzagen niet in bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierboven zie je de rails komend van het Surinameplein de brug op gaan met in de verte de wissel die zorgt voor linksaf naar de Overtoom en rechtsaf naar de Amstelveenseweg. Omdat er op de brug geen plaats is voor de wissel, vooral niet voor het mechaniek wat er bij hoort, zo hoorde ik op de open dag van het GVB, ligt die vóór de brug. Je ziet heel mooi dat de rails door de wissel afbuigt en nog net voor het brugdek weer terugbuigt zodat de twee rails daar naast elkaar liggen.

In het wegdek van de brug ligt dus een stuk waar twee rails voor de twee richtingen (Overtoom en Amstelveenseweg) direct naast elkaar liggen. Dat dubbele profiel komt niet van de fabriek maar wordt in de werkplaats van het GVB uit een massief stalen balk gefreesd, een klus waar de machine een week mee bezig is. Hieronder zijn net vier stukken (twee voor het spoor richting centrum en twee voor richting Surinameplein) door een zware kraan getild vanaf die zware vrachtwagen op de foto en op hun plek gelegd. Als je goed kijkt zie je dat de rail een dubbel profiel heeft.

Daaronder twee foto’s van de laatste dag van het werk toen de hekken al weg waren en er nog geen verkeer anders dan de tram reedt en je overal mocht oversteken. Toen pas kon ik de foto’s nemen die laten zien wat ik hierboven moeizaam probeer te beschrijven.

 

 

 

 

 

Gijs Kalsbeek