Mobiele fietsplateaus
Ze hebben er in het voorjaar in de Jan Pieter Heyestraat maar kort gestaan op enkele autoparkeerplaatsen, de mobiele plateaus met fietsnietjes er op. Als ik me goed herinner verschenen er al weer binnen een maand gele borden met de boodschap dat je je fiets moest weghalen vanwege werkzaamheden. Ik was blij geweest met die extra fietsparkeerplaatsen, en de auto mag van mij ook wel wat minder parkeerruimte hebben. Dus ik was bezorgd dat dit weer een snel afgeblazen experiment was. In Coronatijd was ook in de Jan Pieter Heye het fietspad bij de stoep getrokken zodat voetgangers onderling afstand konden houden. Fietsers moesten naar de rijbaan, die een soort fietsstraat werd. Na protesten bleek dit een experiment te zijn dat snel ingetrokken werd.
Gele borden
Nieuwe fietsparkeerplekken met nieuwe stoeptegels
Tot mijn vreugde werden bij de aangekondigde werkzaamheden, na verwijderen van de mobiele plateaus, autoparkeerplaatsen definitief vervangen door nieuwe, lichtgekleurde stoeptegels met nietjes. Langzaam, het is voorkruipend beleid, zie je iets gebeuren van wat toch de doelstelling van het gemeentebestuur is, de auto terugdringen en de stad fietsvriendelijker maken.
Maar de toename van het aantal fietsen die ook ergens geparkeerd moeten worden, wat vaak kriskras gebeurd op overvolle stoepen, gaat helaas sneller dan dat de gemeente ruimte voor fietsparkeren creëert.
Gijs Kalsbeek