Weet u wat u hier ziet? Een woonboot die van zijn vaste plek aan de kade heeft moeten verlaten en nu met een drijvende stoep voor de deur tijdelijk aan de overkant van het water ligt. Op het stuk van het Jacob van Lennepkanaal tussen de Nicolaas Beets en de Ten Katestraat liggen woonboter waar de houten meerpalen die tussen woonboot en kade in het water staan, vernieuwd moeten worden. Nadat de aannemer zijn techniek, die ik hier in de nieuwsbrief van december 2021 beschreef, had kunnen oefenen op twee stukken kade zonder woonboten, verliepen de werkzaamheden hier in hoog tempo en keerden de woonboten al snel weer terug op hun oude plek.

Woonboten op de gebruikelijke locatie



Woonboten nu met drijvende stoep rechts in het kanaal, met links een rioolput, de oude remmingweken zijn al weggezaagd.

Hier komt de stoep aan wal.

Afgezaagde meerpaalkoppen

Zo rot als de palen en de dwarsbalken er boven water uit zien, zo mooi is de zaagdoorsnee die vlak onder het wateroppervlak is gemaakt. Zo’n tien meter paal die in de modder steekt hoeft inderdaad niet vervangen te worden. Mooie techniek om alleen de rotte paalkoppen en dwarsbalken te vervangen.

In nautisch jargon heten die palen dukdalven, dat wist ik nog wel. Maar ik heb nu ook geleerd dat het geheel met de dwarsbalken remmingwerken worden genoemd. Die moeten ook precies dat doen, boten remmen die anders met hun kiel tegen het in het kanaal gelegen riool aan zouden kunnen varen. Omdat ik een man met een hesje van Waternet bij het werk had zien rondlopen googelde ik daarop en kwam via het onderwerp “onderhanden werken” bij de omgevingsmanager van dit kadeproject. Per mail kon ik mijn nieuwsgierige vragen stellen over de, zoals hij dat noemde, remmingwerken. Volgens hem is het Jacob van Lennepkanaal in Amsterdam het enige water met een riool. Misschien heeft het te maken, speculeerde hij, met dat decennia geleden er nog plannen zijn geweest om onder het kanaal een metro aan te leggen. Hij zou het allemaal navragen – en daarna bleef het van zijn kant helaas stil.

Tot slot nog iets technisch waar ik warm van werd. Ik had me al afgevraagd hoe de kraan en de containers die op de ponton staan, op het volgende stuk kade voorbij de brug komen. Worden ze de wal opgetild en dan een stukje over de weg vervoerd en weer op de ponton gezet?

De kraan klimt uit een schip met een diepe bodem op de ponton

Containers worden uit schip met diepe bodem op ponton gehesen.

In het vrachtwegverkeer heb je diepladers waar een kraan zelf op kan rijden. Nu zag ik dat je ook dieplader schepen hebt, waar kraan en containers zo diep in liggen opgeslagen dat het schip onder de bruggen door kan varen.

Ik zie op mijn wandelingen door de stad nu overal in kanalen half verrotte dukdalven uit het water steken die nodig vervangen moeten worden. Ik vermoed dat de aannemer in Amsterdam voorlopig nog werk genoeg heeft.

Gijs Kalsbeek