Openbare werken: Jacob van Lennepkanaal

 

Op 1 november verscheen dit vaartuig in de gracht. Wat gaan ze doen?

Afgelopen weken heb ik mijn wandelingetjes langs de Jacob van Lennepkade laten lopen. Op 1 november was bovenstaand vaartuig in de gracht tussen de Jan Pieter Heye en de Pieter Langendijk verschenen en ik was benieuwd wat er zou gaan gebeuren. En wat betekent dat bouwsel van stalen buizen? Een man was doende om staand op een soort vlot een lang rood snoer met drijvende gele bollen langs de kant uit te leggen. Niet gewoon langs de walmuur, want er staan op enige afstand van de wal meerpalen in het water die onderling verbonden zijn door dwarsbalken waarlangs die lijn kwam te liggen.

Staand op een drijvend ding legde deze man een rood snoer met gele drijvende bollen langs de meerpalen

Later zag ik hoe alle balken, ook die van het terras boven het water van het café-restaurant aan de Jacob van Lennepkade werden afgebroken; de koppen van de palen werden vlak boven het water afgezaagd. Nu zag ik ook hoe verrot al het hout was. Ik snapte de logica van de rode draad met de gele bollen – ze moesten het werkterrein afbakenen.

Met een elektrische cirkelzaag aan de slag om de palen nog verder in te korten

 

Later zag ik hoe van de palen nog een stukje werd afgezaagd met een elektrische cirkelzaag. Met een peilstok die zo op het zaagblad werd gezet dat het streepje precies op waterniveau uitkwam. De man die in het duikerpak in het water staat, legde uit dat vroeger de hele palen van 10 – 11 meter er uit werden getrokken en nieuwe er in geheid, terwijl onder waterniveau het hout niet rot en dus nog gaaf is. Zonde dus. Zij vervangen alleen de paalkop door een nieuwe die er op gelijmd wordt. Dat is veel goedkoper. Hij was trots om in Amsterdam te werken en kwam uit Brabant, zei hij met een vet zuidelijk accent. Hij had ook een fietsenhandel, zei hij terloops. Ik had pas door dat het een grap was toen hij bukte en uit het water het wrak van een fiets opviste en tegen de walmuur zette. Koud had hij het niet in zijn warme pak, maar hij moest wel uitkijken dat hij het niet lek stootte. Dan zou hij het wel koud krijgen.

Wat ik nog niet begreep en hij ook niet wist waarom er bij deze walmuur überhaupt meerpalen stonden. Maar de gemeente zou ook geen geld uitgeven voor deze vernieuwing als er geen reden was.

De peilstok met streepje geeft aan hoe diep de cirkelzaag moet snijden

Nog wat extra paalkoppen die niet per schuit werden aangevoerd, met zichtbaar de gaten waar de verbindingspennen in moeten steken

 

De meneer in het rode duikerpak had het wel koud, vooral zijn handen die hij af en toe in een emmer met warm water stak die op de kant stond. Soms vulde hij zijn handschoenen met warm water. Toen het met de paal op de foto niet goed lukte, moest hij toch zijn handschoenen uitdoen om goed te kunnen voelen hoe de nieuwe paalkop moest landen.

In de oude paal zijn zes verticale gaten geboord waarin glasvezelpinnen worden gezet die precies moeten passen in de gaten van de nieuwe paalkop. Aan de zijkant van de nieuwe paalkop zijn ook twee gaten geboord waardoorheen lijm gegoten wordt die alles inclusief de glasvezelpennen aan elkaar muurvast moet lijmen.

Ook in de zijkant van de meerpaal zit een gat waardoorheen lijm gegoten wordt

De oplossing van het raadsel: riolering,

Dwarsbalken verbinden de meerpalen en de rioolput is stevig beveiligd

 

Pas na een week of twee begreep ik de logica van de meerpalen. Langs de walkant zijn twee rioolputten zichtbaar die me nooit eerder waren opgevallen. Er loopt dus een rioolbuis onder water langs de walmuur wat naar mijn weten ongebruikelijk is. Zou er geen riolering onder de weg lang het water lopen en waarom dan niet?

Wat ik wel snap: schepen die aan de walmuur zouden willen aanleggen zouden de rioolbuis kunnen stukvaren. Dus de rode lijn met de gele bollen moest ook tijdens het werk toen de meerpalen verwijderd leken, schepen van aanmeren weerhouden en de nieuwe meerpalen moeten datzelfde afdwingen. Ik ben erg tevreden dat ik de logica van het werk snap.

Als de nieuwsbrief met dit bericht uitkomt is het werk al weer (bijna) klaar en is ergens vast wel weer een ander openbaar werk waar ik wandelingetjes langs kan maken.

Gijs Kalsbeek