De Jan Pieter Heyestraat 5, fietsparkeren

Jan Pieter Heyestraat bij de Natuurwinkel

Bij de Natuurwinkel is al weer even geleden de parkeersituatie gewijzigd op een manier die het veranderen van de tijden mooi zichtbaar maakt. Het Stadsdeel heeft heel ingenieus, mijn complimenten daarvoor, een paar autoparkeerplaatsen opgeheven en geschikt gemaakt voor ander parkeren. Overdag kan je als je boodschappen doet je fiets parkeren op de van de rijbaan afgegrensde en met stoeptegels bestraatte strook. De vrijgekomen ruimte riep bewonerscreativiteit op zoals ik in een eerdere column beschreef, in de vorm van een grote rij planten in potten langs de gevel van de Natuurwinkel. Daar hoef je je fiets ook niet meer neer te zetten.

’s Avonds als de winkel dicht is en er geen fietsende klanten meer zijn, parkeert een lange vrachtcombinatie op de strook om de winkel te bevoorraden. Een bescheiden aanpassing, mooi uitgedacht en het werkt ook goed. Beter dan de rigoureuze ingreep waarbij veel geld werd weggegooid om het fietspad tijdelijk te veranderen in een voetpad.

Maar wat moeten we nou met het verkeersbord. Weer zo’n creatief bord waarvan ik me afvraag hoe rechtsgeldig het is. De bedoeling, aangegeven met een groen bord, lijkt me dat overdag de strook gereserveerd is voor (brom-)fietsen. Buiten die tijd, suggereert een wit bord met een omkeersymbool, dat het daarboven blauwe bord geparkeerd kan worden door, u begrijpt dat ik huiver bij de conclusie, gewone auto’s. Ik had het zo leuk bedacht van die vrachtauto, maar het staat er niet. Gelukkig is de waargenomen praktijk dat die vrachtcombinatie er wel kan staan. Persoonlijk vind ik zo’n stukje straat zonder geparkeerde auto’s een opluchting.

Gijs Kalsbeek