De Jan Pieter Heyestraat-2

Zo rap als het fietspad omgetoverd werd in rood trottoir, waarover ik in de vorige nieuwsbrief berichtte, zo snel werd de beuk er weer in gezet. Hekken werden weggehaald, tapestroken van verkeersborden afgetrokken, de voetgangerslogo’s die op het fietspad geschilderd waren met groot materieel weg gefreesd en de bloemenbakken die het fietspad hadden afgesloten aan de kant gezet.


Was de hele kortdurende operatie weggegooid geld of voortschrijdend inzicht? Had de gemeente moeten voorzien dat als je de fietsers op de rijbaan laat rijden, je in zo’n winkelstraat plaats moet creëren voor laden en lossen? Anders gaan de vrachtauto’s op de rijbaan staan en dat is niet veilig voor fietsers die daar omheen moeten slalommen. Voor veilig laden en lossen zou je parkeerplaatsen moeten opheffen – en dat ligt zo gevoelig, dat je dat niet even regelt. Dus was de verkeerssituatie met als argument het gebrek aan veiligheid onhoudbaar.

Weg gefreesd voetgangerslogo op het fietspad

Met de inzet van heel wat materieel…

Logo van fietsers en extra belijning van het wegdek gefreesd

Ik hoop dat bij de gemeente dit avontuur leidt tot de conclusie dat de straat alsnog als een echte fietsstraat moet worden ingericht. Dan is het geld dat aan dit avontuur uitgegeven is niet helemaal weggegooid maar besteed aan voortschrijdend inzicht.

Het opnieuw inrichten van de Jan Pieter Heye als fietsstraat is zo’n grote ingreep: financieel, technisch en vooral de inspraak zal heftig zijn, dat dat, helaas naar mijn mening, nog wel even zal duren.

Gijs Kalsbeek