De Jan Pieter Heyestraat-1

Eerste Helmersstraat, richting Jan Pieter Heyestraat, let op het hartje

Bloembakken en een inderhaast met tape afgeplakt fietspadbord

De ambtelijke molens malen soms verrassend snel. De Jan Pieter Heye werd in snel tempo en zeer degelijk omgetoverd in een soort fietsstraat. Eerst werd met kale en brute betonblokken het fietspad afgesloten, die al snel, wat zeg ik, voor gemeentelijke molens supersnel, omgetoverd werden in uitbundig fleurige bloembakken. Daarnaast werd een woud van verkeersborden en op straat geverfde lijnen georganiseerd om er geen twijfel over te laten bestaan: de fietser op de straat en de voetganger extra Coronaruimte op het voormalige fietspad. Twijfel aan de rechtsgeldigheid van al die creatieve verkeersborden heb ik wel.

Een woud van verkeersborden

De macht van hogere regels liet zich nog wel gelden aan de uiteinden van de Jan Pieter. Richting Kinkerstraat voor de HEMA was het voor voetgangers al behelpen, laverend door een woud van geparkeerde fietsen terwijl rijdende fietsen langs komen flitsen. Een bottleneck voor zowel fietsers als voetgangers. En net daar blijft het fietspad in gebruik. Ik vermoed vanwege de verkeersveiligheid, om voor het stoplicht geen fietsers tussen de auto’s te hebben. En ik ben bang dat ook de zogeheten doorstroming van het verkeer een rol speelt, omdat met fietsen tussen de auto’s die voertuigen langzamer bij het stoplicht weg kunnen en misschien wel een extra keer voor rood licht stil staan.

Bij de HEMA, een woud van geparkeerde fietsen, bottleneck voor fietsers en voetgangers

Creatieve verkeersaanduidingen

Ik ben blij met de ingreep. Het is heerlijk om als voetganger zo veel ruimte te hebben. Fietsers op de straat betekent minder ruimte voor de auto die daardoor in ieder geval vaak nog langzamer moet rijden dan de nu aangegeven 30 km. Het is een mentale omkering in je hoofd, meer ruimte voor de voetganger en minder voor de auto. Want waarom is het grootste deel van het oppervlak van bijvoorbeeld de Jan Pieter gereserveerd voor geparkeerde en rijdende auto’s die ook nog een snel moeten kunnen gaan, terwijl ze verderop al weer moeten afremmen, tijdwinst nul, ten koste van de veiligheid, storend lawaai en extra luchtvervuiling.


Is dat gele bord een officieel verkeersbord? Er staat bovenaan “fietsstraat”


Kortom ik ben blij dat Corona bij het stadsdeelbestuur heeft afgedwongen een doorbreken van een oude vanzelfsprekendheid – geef de auto de ruimte en faciliteer zijn snelheid. Nu de volgende stap nog. Maak van de Jan Piet definitief een echte fietsstraat zoals elders in de stad ook al gebeurd is, met rood asfalt. Dan, als de auto’s te gast zijn, hoeven de fietsers ook bij de stoplichten voor de Kinkerstraat en de Overtoom niet meer op het oude fietspad en kan het woud aan verkeersborden terug gebracht worden.

 

Iemand heeft de bloemenvreugd nog uitgebreid met eigen bloembakken

Gijs Kalsbeek